ďťż

Bezpiecznie dojechać

Świat eMki
Poczucie bezpieczeństwa jazdy w każdych warunkach zwiększa pewność kierowcy i jego satysfakcję z prowadzenia pojazdu. Już na etapie projektowania, inżynierowie tworzą rozwiązania minimalizujące obrażenia powstające w czasie wypadku.

Wiedzy na temat przebiegu kolizji dostarczają testy zderzeniowe. Przeprowadzają je producenci samochodów i niezależne organizacje.

Bezpieczeństwo bierne

Elementy bezpieczeństwa biernego mają za zadanie ochronę przed skutkami zderzenia osób podróżujących samochodem. Na taki zestaw składa się szereg rozwiązań. Wygodna kabina pasażerska ma gwarantować maksymalne bezpieczeństwo dzięki zastosowaniu stali o wysokiej Fot. Fiat: W skład elementów bezpieczeństwa biernego wchodzą m.in. poduszki gazowe – przednie, boczne, kolanowe, kurtyny powietrzne oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami. granicy plastyczności, która może pochłonąć trzy razy większą energię w porównaniu z konwencjonalnymi materiałami. Sztywna, stalowa klatka przedziału pasażerskiego jest niezwykle wytrzymała, a strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu pojazdu pomagają chronić osoby siedzące w przestrzeni pasażerskiej. Skutki uderzeń bocznych minimalizują stalowe belki umieszczone wewnątrz drzwi i piankowe wypełnienia, które rozpraszają energię uderzenia.


W skład elementów bezpieczeństwa biernego wchodzą m.in. poduszki gazowe – przednie, boczne, kolanowe, kurtyny powietrzne oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami.

Zaawansowane technologicznie samochody są wyposażone w czujniki przekazujące sygnały do procesora, który analizuje siłę uderzenia i w ciągu milisekund uruchamia pokładowe systemy bezpieczeństwa. Wtedy pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami błyskawicznie skracają się, co sprawia, że ciało kierowcy i pasażera nie jest wyrzucane do przodu. W zależności od siły i energii uderzenia i sygnałów płynących z czujnika masy pasażera uruchamiane są poduszki powietrzne, które mają dwa stopnie napełnienia. Oprócz poduszek czołowych i bocznych chroniących kierowcę i pasażera z przodu, dodatkową ochronę zapewniają boczne kurtyny powietrzne, które chronią przed obrażeniami osoby jadące zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach.

Gdy wystąpi kolizja czołowa zespół pedałów rozłącza się i cofa, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo odniesienia urazów nóg czy stóp. Niektórzy wytwórcy stosują jeszcze dodatkową poduszkę powietrzną chroniącą kolana przed urazami. W przypadku wystąpienia Fot. Kia: Aktywny zagłówek zapobiegający urazom kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta. silnego uderzenia w tył pojazdu, następuje wyzwolenie aktywnych zagłówków, które nie pozwalają na odrzucenie głowy do tyłu i chronią przed ewentualnymi urazami kręgów szyjnych. Nowoczesne fotele są tak zaprojektowane, aby pasażerowie mogli w nich utrzymać pozycję siedzącą w czasie kolizji. Nawet w razie zaistnienia wypadku pojazd zapewnia pasażerom przestrzeń przeżycia.

[URL=http://www.motofakty.pl/g2/art/1/0/432e50847ad04_d.jpeg]

[/URL]
Aktywny zagłówek zapobiegający urazom kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta.

Należytą uwagę przykłada się także do zabezpieczenia samochodu przed pożarem. Materiały tapicerskie znajdujące się w kabinie są odporne na zapalenie. W układzie zasilania pompy paliwa montuje się wyłącznik odcinający dopływ energii elektrycznej. Zbiornik paliwa ma dużą odporność mechaniczną i jest wyposażony w zawór odcinający wypływ paliwa w czasie kolizji. Przewody elektryczne, przez które płynie prąd o dużym natężeniu, zaopatrzono w odpowiednie zabezpieczenia, aby nie były źródłem ognia.

Bezpieczeństwo czynne

W czasie podróżowania występują różne czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo: rodzaj i stan nawierzchni, widoczność, prędkość pojazdu, natężenie ruchu, a także stan techniczny pojazdu. Za bezpieczeństwo aktywne odpowiadają układy, urządzenia i mechanizmy, których zadaniem jest przeciwdziałanie sytuacjom mogącym prowadzić do zderzenia. Aby ułatwić kierowcy kontrolę nad samochodem stworzono układ zapobiegający blokowaniu hamulców ABS wyposażony w system rozdziału siły hamowania, system przeciwdziałający ślizganiu się kół Fot. Bosch: Sterowany elektronicznie układ stabilizacji toru jazdy ESP jest elementem bezpieczeństwa czynnego. samochodu podczas ruszania, system zapobiegający blokowaniu kół napędzanych podczas hamowania silnikiem. Coraz powszechniej obie osie pojazdu wyposaża się w hamulce tarczowe o dużej skuteczności. W układach hamulcowych montuje się elektroniczny układ wspomagający działanie kierowcy, który automatycznie zwiększa do maksimum siłę hamowania i znacząco skraca drogę konieczną do zatrzymania pojazdu. Elektroniczny system kontroli stabilności jazdy (ESP) pomaga kierowcy utrzymać założony tor ruchu redukując moc silnika gdy odpowiednie czujniki zarejestrują poślizg kół. W ostatnich kilku latach wdrożono system wykrywania spadku ciśnienia w oponach, prowadzone są badania nad automatycznym rozpoznawaniem pasa ruchu, a także adaptacyjnym utrzymaniem odległości od poprzedzającego pojazdu. Konstruowane są systemy, które w razie wypadku automatycznie powiadamiają służby ratownicze o zdarzeniu.

[URL=http://www.motofakty.pl/g2/art/6/4/432e5095d293d_d.jpeg]

[/URL]
Sterowany elektronicznie układ stabilizacji toru jazdy ESP jest elementem bezpieczeństwa czynnego.

Wymienione rozwiązania zarówno z zakresu bezpieczeństwa czynnego jak i biernego stanowią pewien katalog możliwości, który jest wykorzystywany przez producentów pojazdów w określonym zakresie. Ilość i rodzaj zastosowanych urządzeń ma znaczący wpływ na cenę pojazdu.

Źródło: motofakty.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angamoss.xlx.pl
  • Powered by WordPress, © Świat eMki