ďťż

Hamowanie z manewrem

Świat eMki
System antypoślizgowy hamulców znany powszechnie pod nazwą ABS, działa w ukryciu – na co dzień go nie wykorzystujemy, a przychodzi on z pomocą w sytuacjach awaryjnych, gdy mamy kłopoty z hamowaniem.

Na początek powiedzmy sobie – po co właściwie jest ABS i jaką pełni rolę? Wbrew dość powszechnemu przekonaniu ABS nie służy do tego, by skracać drogę awaryjnego hamowania. Fot. A. Bartoszak: Na tablicy przyrządów samochodu wyposażonego w układ ABS znajduje się lampka sygnalizacyjna, która gasnąc kilka sekund po uruchomieniu silnika sygnalizuje prawidłowe działanie systemu. Właściwie sprawa jest bardziej skomplikowana.

[URL=http://www.motofakty.pl/g2/art/7/8/41906ce62ef85_d.jpeg]

[/URL]
Na tablicy przyrządów samochodu wyposażonego w układ ABS znajduje się lampka sygnalizacyjna, która gasnąc kilka sekund po uruchomieniu silnika sygnalizuje prawidłowe działanie systemu.

ABS dla początkującego

Układ ABS czasami skraca drogę hamowania i to bardzo wydatnie, ale tylko wtedy, gdy hamującym jest niewprawny kierowca, popełniający w trakcie użycia hamulców poważne błędy. Wtedy ABS koryguje te błędy i ów niedoświadczony kierowca zatrzymuje auto mimo wszystko na rozsądnym dystansie. Gdy jednak kierowca hamuje umiejętnie, nie „pokona” ABS – u. Wszystko wywodzi się stąd, że koło z oponą przenosi najefektywniej siły na nawierzchnię utwardzonej drogi wtedy, gdy ulega kilkunastoprocentowemu poślizgowi. Czyli – brak poślizgu to źle, duży, stuprocentowy poślizg (koło zablokowane), to również źle. Ten drugi przypadek jest o tyle niekorzystny, że prócz zbyt długiej drogi hamowania uniemożliwia jakiekolwiek manewry, np. ominięcie przeszkody.

Hamowanie pulsacyjne

Najefektywniejsze hamowanie uzyskamy, gdy wszystkie cztery koła obracać się będą z prędkością nieco mniejszą niż aktualna prędkość jazdy. Ale takie sterowanie hamulcami przy pomocy jednego pedału jest trudne, a czasami technicznie – jednocześnie dla wszystkich czterech kół – niemożliwe. Dlatego wymyślono zastępczy system hamowania, zwany pulsacyjnym. Polega on na szybkim, mocnym naciskaniu pedału hamulca i puszczaniu go. Wtedy Fot. A. Bartoszak: Sterownik układu ABS znajdujący się w komorze silnikowej. koła są blokowane i popuszczane, ale nie wpadają w stały poślizg. Taki sposób jest efektywny dla hamowania na śliskiej nawierzchni w aucie bez ABS. Natomiast właśnie ABS symuluje hamowanie pulsacyjne, tyle że bardzo szybko i oddzielnie dla każdego koła. W ten sposób dostarcza prawie maksymalną siłę hamowania z czterech kół niezależnie od przyczepności na jaką one trafiają. Ponadto zapewnia względną stabilność auta i możliwość manewrów. Gdy kierowca skręci kierownicą, by ominąć przeszkodę, ABS się „zorientuje” i odpowiednio zmniejszy siły hamowania przednich kół.

[URL=http://www.motofakty.pl/g2/art/0/7/41906cfb9317b_d.jpeg]

[/URL]
Sterownik układu ABS znajdujący się w komorze silnikowej.

Jak korzystać z układu ABS

Wynika stąd podstawowe zalecenie, jak hamować awaryjnie z ABS –em. Wszelka finezja jest wtedy szkodliwa, a pedał hamulca należy wcisnąć mocno i bezlitośnie. Przyczyna jest prosta: pierwszy objaw działania ABS, czyli znane kierowcom drżenie pedału hamulca, może świadczyć, że uzyskaliśmy maksymalną siłę hamowania jednego tylko koła. A pozostałe? Dlatego pedał musi być wciśnięty najmocniej jak można – auto i tak nie wpadnie w poślizg. Konstruktorzy coraz częściej stosują systemy dodatkowego wspomagania hamulców – jeżeli hamujemy szybko, to istnieje podejrzenie, że sytuacja jest awaryjna i system „sam” reaguje gwałtowniej niż przy spokojnym wciskaniu pedału.

W jaki sposób uzyskać pewność, że nasz samochód z ABS rzeczywiście zachowa się w czasie awaryjnej sytuacji drogowej tak, jak powinien? Wprawdzie na tablicy przyrządów mamy lampkę (z napisem ABS lub ślizgającym się samochodzikiem), która gasnąc kilka sekund po uruchomieniu silnika sygnalizuje prawidłowe działanie systemu, ale najlepiej będzie po prostu raz na jakiś czas mocno zahamować. Oczywiście upewniwszy się, że z tyłu nic nie jedzie. Próbne awaryjne hamowanie wykaże czy ABS działa, przypomni w jaki sposób drży wtedy pedał hamulca, a także pozwoli przetrenować dość trudny manewr omijania przeszkody.

Źródło: motofakty.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angamoss.xlx.pl
  • Powered by WordPress, © Świat eMki