ďťż
Ĺwiat eMki
Informacje techniczne
Rozpórki i techniki wzmacniania podwozia. Jeśli poważnie przejmujesz się właściwościami jezdnymi Twojego samochodu i jakością prowadzenia go, w pierwszym rzędzie będziesz zwracał uwagę na obniżenie zawieszenia. W większości wypadków będzie to bardziej niż trafne. Jednak jeśli jesteś rasowym kierowcą, będziesz chciał dodatkowo poprawić dobre już właściwości jezdne Twojego auta, a to będzie możliwe przy dodaniu jeszcze kilku drobiazgów. Pierwsza rzecz, to rozpórki. W czasie pokonywania zakrętów podwozie auta skręca się delikatnie. Z przodu (jak też i z tyłu, ale rzadziej) amortyzatory będą się poruszać relatywnie do siebie, gdyż nie ma między nimi bezpośredniego fizycznego połączenia. Są połączone poprzez nadwozie auta, które potrafi pracować z różną siłą w zależności od jego sztywności. Rozpórka łączy przechodząc ponad silnikiem dwa punkty mocowania zawieszenia (amortyzatorów) stwarzając w ten sposób bezpośredni kontakt między nimi. W rezultacie przednie zawieszenie usztywnia się znacząco i pozornie zaniknie niezależny ruch pomiędzy dwoma stronami. W efekcie tego zaś, powstaje czwarta ściana zamykająca otwarte pudełko (potocznie rzecz ujmując) tworzone przez ramę i dwa amortyzatory. Czy jest potrzeba wzmacniać podwozie samochodu? Zawieszenie samochodu jest takim jego elementem, który najostrzej obrywa od kierowcy. Główną przyczyną jest przemieszczanie się masy pojazdu w szybkich zakrętach, ostre hamowanie i gwałtowne przyspieszanie. Czasem transfer wagi powoduje po jednej stronie auta działanie siły nawet 3-krotne większej niż z drugiej strony pojazdu, co powoduje z kolei niewyobrażalne wręcz skręty i deformacje podwozia, co finalnie skutkuje utratą przyczepności opon. Deformacje i skręcanie się podwozia w czasie pokonywania zakrętów może skutkować zatem fatalną kontrolą kierowcy nad pojazdem (nadsterowność i podsterowność). Co to jest podsterowność i nadsterowność? 1.Większość nowoczesnych samochodów produkowanych jest z silnikiem z przodu oraz napędem na przednią oś po to, by poprawić bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Naturalnym zachowaniem pojazdu z napędem na przednią oś, jest delikatna podsterowność w związku z jego cięższym przodem. Podsterowność występuje wtedy, gdy przednie koła tracą przyczepność i nie skręcają bardziej nawet gdy kierowanie jest korygowane, by skręcić pojazdem bardziej. W efekcie pojazd pojedzie szerzej zamiast jechać po wyznaczonym torze. Podsterowność może być skorygowana usztywnieniem tylnej części auta poprzez dodanie tylnych rozpórek. 2.Nadsterowność występuje wtedy, gdy tylne koła tracą przyczepność, powodując uciekanie tyłu do zewnątrz w zakręcie. Ten fenomen zdarza się często w pojazdach z silnikiem z przodu i napędem na tylną oś, lub też w pojazdach z silnikiem z tyłu i napędem również na oś tylną. Nadsterowność może być skorygowana usztywnieniem przedniej części pojazdu poprzez zamontowanie przednich rozpórek. PODSTEROWNOŚĆ ` NADSTEROWNOŚĆ: przednie koła tracą przyczepność powodując tylne koła tracą przyczepność wypadnięcie auta z toru jazdy. podsterowność powodując uślizg tyłu pojazdu może być skorygowana usztywnieniem tylnego do zewnątrz. Nadsterowność zawieszenia może być skorygowana usztywnieniem przedniego zawieszenia What is Chassis Flex? Ze wzmocnionym zawieszeniem samochód będzie lepiej reagował na modyfikacje tuningowe. W szczególności będzie to miało znaczenie przy modyfikacjach silnika i układu hamulcowego. Wzmocnione zawieszenie (poprzez Technologię Wzmacniania Zawieszeń), zabezpieczy dodatkowo platformę pojazdu zwiększając jego trwałość przy ciężkich warunkach, w szczególności przy pojazdach z platformą typu monocoque. Są różne rodzaje rozpórek, ale ogólnie dzielą się na: przednia rozpórka – montowana z przodu w celu wzmocnienia zawieszenia; by wyeliminować hałasy zawieszenia i dać większą stabilność podczas przyspieszania, ostrej jazdy i hamowania (warunki jazdy torowej) tylna rozpórka – montowana z tyłu pojazdu. Podobne działanie do rozpórki przedniej; wsparcie tylnej części podwozia, by siła działająca podczas ostrego hamowania i jazdy była jak najbardziej zredukowana. SIDE FENDER BARS (boczne wzmocnienie) – instalowane po lewej i prawej stronie samochodu (najczęściej pod błotnikiem). Dodatkowe wsparcie i wzmocnienie podwozia w szczególności w zakrętach. ROOM BAR – do wzmocnienia środkowej części pojazdu. tylna rozpórka górna – mocowana przy tylnych fotelach. Funkcja: wsparcie dla tylnej części zawieszenia/podwozia pojazdu tak, by siły powstające podczas ostrego hamowania i prowadzenia były zredukowane. ANTI ROLL BAR – znane też jako ANTI-SWAY BARS, SWAY BARS, lub LOWER TIE-BARS (stabilizator); poprawa sterowności pojazdu w niższych partiach zawieszenia LOWER ARM BAR – instalowane w niskich punktach między lewym i prawym zawieszeniem i podwoziem auta. Niesamowicie poprawiają sztywność w miejscu, gdzie LOWER ARM jest połączony z podwoziem. FRONT STRUT BAR Każda przednia część podwozia jest inna. Dlatego projektowane elementy (rozpórki) są dostosowywane nieustannie do zmieniających się warunków ich pracy, tak by były perfekcyjne. Najwyższą uwagę przykłada się na etapie projektowania i rozwoju tak, by mieć pewność, że produkt będzie niezawodny. Ultraracing jest dumne, że może zaprezentować pierwsze w kraju rozpórki typu MULTI-POINT (wielopunktowe). Przednia rozpórka jest instalowana by zminimalizować transfer wagi nadwozia tak, by pojazd łatwo nie tracił trakcji w zakrętach. FRONT FENDER BARS Przednie podwozie pojazdu jest stworzone w większości po to, by dźwigać wertikalne obciążenia z przedniego zawieszenia. Znaczące jest zatem to, by ta część nadwozia była na tyle silna, by sprostać siłom działającym na zawieszenia. Innymi słowy, dobre zawieszenie straci znaczenie w momencie, gdy podwozie absorbuje wszystkie siły z zawieszenia, które owo zawieszenie powinno było pochłonąć. Po to wysokiej jakości 3-punktowe rozpórki wzmacniają najbardziej znaczące miejsca w samochodzie pomagając pozostać zawieszaniu w pozycji odpowiedniej bez względu na obciążenia działające na pojazd. Faktem jest też to, że FENDER BARS są standardem w większości pojazdów wyczynowych, takich jak chociażby Mitsubishi EVO i Subaru WRX. Teraz to samo możesz mieć do swojego auta! Plusy FENDER BARS’ów: poprawiają sterowność, stabilność przy wyższych prędkościach i zakrętach, czystsze i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu lepsze właściwości hamowania i zatrzymania pojazdu redukcja NVH (z angielskiego: Noise, Vibration, Harshness) podwyższają sztywność przedniej części podwozia REAR STRUT BARS (tylne rozpórki): Bardzo przydatne w pojazdach z przednim napędem. Podsterowność jest niwelowana poprzez usztywnienie tylnej rozpórki. Znów ogromną uwagę poświęca się na etapie projektowania i produkcji tak, by mieć pewność, że tylna część podwozia jest wzmocniona we właściwy sposób. Pojazd nie jest wystawiony na zbyt duże działanie niepożądanych sił. Tylne rozpórki górne (UPPER) służą pojazdom wysokim z wysoko umieszczonym środkiem ciężkości takim jak: MPV, mini MPV, SUV i hatchback. Rear Upper Bars są stworzone specjalnie do pojazdów 5 drzwiowych typu hatchback. Pojazdy te mają bowiem słabsze wyższe części nadwozia z uwagi na szeroko otwierane tylne drzwi (klapę bagażnika). ANTI ROLL BARS z systemem Ultraracing bez systemu Ultraracing Anti Roll Bars (zwane także Anti-Sway Bars, Sway-Bars, Lower Tie Bars) mają znaczący wpływ na niższe partie zawieszenia pojazdu. Łączą komponenty niższych partii zawieszenia ze sobą przez przód lub tył pojazdu i wpływają korzystnie na efekt pod- i nadsterowności. Utrzymują samochód płasko w zakrętach nie pozwalając na wychylanie się na boki. Dostarczają energię z jednej strony pojazdu w czasie skrętu na drugą stronę utrzymując cały pojazd w neutralnym położeniu, bez wychyłu. Oczywiście pojazd zawsze nieco się wychyli, lecz efekt ten będzie mocno zredukowany. Sway Bars poprawiają znacząco prowadzenie auta w zakrętach, szczególnie przy wyższych prędkościach i pracują doskonale w połączeniu z Strut Tower Bars. Mogą mieć jednak niekorzystne działanie w przypadku pojazdów off-road, gdyż jedno koło może w niektórych sytuacjach odrywać się od podłoża. LOWER ARM BARS Są zaprojektowane by zminimalizować giętkość podwozia w miejscu połączenia, by zmniejszyć uginanie się pojazdu przy obciążeniach, szczególnie w ciasnych zakrętach. Są instalowane w niższych punktach mocowania między lewym i prawym zawieszeniem oraz podwoziem pojazdu. Bardzo znacząco poprawiają sztywność w miejscach, w których LOWER ARM jest połączone z podwoziem pojazdu. Zastosowanie Lower Arm Bar firmy UR jest doskonałe do ostrych zakrętów. ROOM BARS Rozpórka łącząca oba B-Pillars z przedziałem pasażerskim. Efekt jest najbardziej widoczny w samochodach typu czterodrzwiowy sedan, gdyż mają one dłuższe nadwozie niż hatchbacki lub coupe, więc nadwozie jest z założenia słabsze niż w pozostałych. Zapraszam www.ultraracing.pl |
Podstrony
|