ďťż

Wzorce Perspektywy

Świat eMki
Wzorce perspektywy

Jedną z możliwych przyczyn większości sytuacji, kiedy jesteśmy
nieszczęśliwi, jest to, że wchodzimy w "widzenie tunelowe", wąskie
skupianie się wyłącznie na problemie i ignorowanie wszystkiego, co go
otacza. Zwykle nie uwzględniamy w doświadczeniach problemowych upływu
czasu, izolując je od wydarzeń poprzedzających i następujących po nich.
Podczas gdy taka koncentracja może być użyteczna przy badaniu sytuacji w
celu określenia, co jest do zrobienia, zawężona perspektywa często pomija
właśnie te informacje, których najbardziej potrzebujemy, by móc rozwiązać
problem. Zobaczyć problem "w perspektywie" oznacza zobaczyć go w relacji
do czegoś innego; dotyczy to również naszego myślenia o sobie.
Istnieje bardzo wiele sposobów zyskania perspektywy. Proste poszerzenie
pola widzenia, aby objąć spojrzeniem więcej z tego, co dzieje się w tym
samym momencie, daje perspektywę, której zakres jest szerszy i bardziej
ogólny - "duży obraz" zawierający znacznie więcej informacji. Zazwyczaj
gdy problem jest widziany w szerszym kontekście, wydaje się mniejszy i
łatwiejszy do rozwiązania. Takie poszerzanie ramy to wzorzec najczęściej
spotykany w większości komiksów. Zwykle seria małych obrazków zawiązuje
zagadkową lub zagmatwaną sytuację, a następnie większa ramka na końcu
zawiera coś nowego, co wyjaśnia zagadkę, i nadaje jej sens, zmieniając tym
samym jej znaczenie. Czasami ostatni obrazek kieruje po prostu uwagę na
coś, co istniało już na wcześniejszych obrazkach, ale co łatwo można było
przeoczyć lub zignorować.
Ponieważ obrazki w komiksach zwykle ułożone są w sekwencji czasowej,
przykład ten pokazuje kolejny sposób, w jaki możemy powiększać zakres -
przez zmianę nieruchomego obrazka w sekwencyjny film, przedstawiający
sytuację zmieniającą się w jakimś przedziale czasu. Poszerzenie zakresu w
przestrzeni, w czasie lub jednocześnie i w czasie, i przestrzeni jest
prostą, a mimo to potężną interwencją, która jest bardzo ważną częścią
wielu skutecznych wzorców zmiany.
Prosta dysocjacja - wyjście z problemowego kontekstu - pozwala na
zobaczenie siebie w relacji do swojego otoczenia. Dostarcza to innej
zewnętrznej perspektywy, pozycji percepcyjnej zainteresowanego, być może
współczującego, ale emocjonalnie niezaangażowanego obserwatora. Przyjęcie
pozycji percepcyjnej drugiej osoby w tym samym kontekście dostarcza innej
perspektywy, która zawiera nowe informacje.
Zobaczenie równocześnie dwóch odseparowanych w czasie zdarzeń tworzy
jeszcze inny rodzaj perspektywy. Ilekroć znosimy coś nieprzyjemnego, by
poruszać się w kierunku upragnionej przyszłości, widzimy, w jaki sposób
obecna działanie łączy się z naszym upragnionym, przyszłym rezultatem,
dając nam perspektywę sekwencyjną. Tego rodzaju perspektywa obejmuje dwie
reprezentacje połączone w naszym doświadceniu symultanicznie, choć
występujące w oddzielnych ramach czasowych. Ludzie, którzy nadmiernie się
objadają, nadużywają narkotyków lub innych używek, zwykle nie widzą
swojego bieżącego zachowania w powiązaniu z jego długoterminowymi
konsekwencjami. Ludzi tych można nauczyć, jak tworzyć "dłuższe
spojrzenie", pomagając im unikać doświadczeń, być może przyjemnych, ale
mających nieprzyjemne konsekwencje. Ten sam rodzaj perspektywy może pomóc
im wytrwać w wykonaniu zadań, które nie są z natury przyjemne, ale
potrzebne w osiąganiu przyjemnych celów.
Oczywiście, w wielu kontekstach bardzo użyteczne może być posiadanie
wąskiej perspektywy, skupienie uwagi i celowe usunięcie z pola widzenia
innych spraw, zdarzeń i informacji. Ilekroć chcesz skupić swoją uwagę na
jednej czynności lub po prostu na jakichś przyjemnościach życiowych,
szersza perspektywa tylko przeszkadzałaby twojemy doświadczeniu. Wszystkie
umiejętności są użyteczne w pewnych sytuacjach, a każda umiejętność staje
się ograniczeniem, gdy stracimy wybór: użyć jej czy nie - w określonym
kontekście.

John McWhriter opisał ogólną strukturę równoczesnej perspektywy, która
jest podstawą zdrowej koncepcji siebie; jest to wzorzec mający wiele
innych użytecznych zastosowań.

Przekonania

Szczególnie interesującym sposobem użycia wzorca perspektywy jest użycie
go w przypadku generalizacji, nazywanych zwykle "ograniczającymi
przekonaniami", szczególnie wtedy gdy przekonania dotyczą samego siebie.
Gdy ktoś ma jakieś ograniczjące przekonanie, mogą zajść cztery przypadki:

1. Przekonanie może być oparte na tylko jednym niezasobnym doświadczeniu
bez żadnego związanego z nim pozytywnego doświadczenia, które mogłoby
dostarczyć jakiejś bardziej użytecznej perspektywy. Jest to coś, co ludzie
zakładają, gdy przechodzą przez proces zmiany, związany z pojedynczym,
trudnym doświadczeniem z przeszłości.

2. Przekonanie może być oparte na grupie niezasobnych doświadczeń. Chociaż
możliwe jest posiadanie tylko jednego trudnego doświadczenia, większość z
nich powtarza się, a zwykle najbardziej intensywne staje się "magnesem",
przyciągającym inne niezasobne doświadczenia, formując grupę, która staje
się podstawą bezużytecznej perspektywy. Nazywane jest ono często
"negatywnym" lub ograniczającym przekonaniem. Przeprowadzenie procesu
zmiany z jednym doświadczeniem będzie działać dobrze tylko wtedy, gdy jest
on przeprowadzony na najbardziej intensywnym przykładzie grupy
doświadczeń, gdyż zmiana zostanie zwykle automatycznie uogólniona na
resztę grupy.

3. Przekonanie może być oparte na grupie niezasobnych doświadczeń,
połączonych z jednym lub kilkoma zasobnymi. Pozytywne doświadczenia nie są
na tyle mocne albo liczne, by dostarczyć zrównoważonej perspektywy. W
takim przypadku pożyteczne może być przekształcenie niezasobnych
doświadczeń oraz przypomnienie, wywołanie lub stworzenie dodatkowych
pozytywnych przykładów, tak że ogólne znaczenie generalizacji staje się
bardziej pozytywne i użyteczne.

4. Przekonanie może być połączeniem niezasobnych i zasobnych doświadczeń,
co dostarcza dwuznacznej perspektywy. Przypomina to poprzednią sytuację i
znów użyteczne jest przekształcenie niezasobnych doświadczeń oraz
stworzenie dodatkowych pozytywnych, tak by generalizacja stała się
niedwuznaczna i zasobna.

Dla uproszczenia przedstawiłem wzorzec perspektywy McWhritera w kontekście
pojedynczego doświadczenia problemowego, z kilkoma zasobami
dostarczającymi szerszego zakresu i więcej informacji. Tworzy to nowy
kontekst dla doświadczenia problemowego, użyteczną nową perspektywę, która
dostarcza w ten sposób nowego znaczenia. Zwykle jednak doświadczenie
problemowe wchodzi w skład grupy doświadczeń, będących podstawą
ograniczających przekonań, a wtedy, by je zmienić, trzeba pracować z całą
grupą. Najłatwiejszym sposobem jest jawne zgrupowanie podobnych
doświadczeń, z następnie przekształcenie najbardziej intensywnego,
ponieważ zmiana ta zwykle przeniesie się na pozostałe.
Ten typ wzorca perspektywy jest podstawą wszystkich generalizacji, jakie
tworzysz, zarówno o świecie, jak i o sobie samym, a proces ten przedstawia
niektóre z fundamentalnych zasad, jak kształtujemy wszystkie przekonania.
Teraz gdy już zostałeś uwrażliwiony na ten proces, prawdopodobnie
znajdziesz go (jeśli będziesz miał taką potrzebę) prawie wszędzie.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angamoss.xlx.pl
  • Powered by WordPress, © Świat eMki