ďťż
Ĺwiat eMki
Z początkiem jesieni pogoda staje się zmienna, częściej pada i drogi zwykle są mokre. O czym warto pamiętać w takiej sytuacji?
[URL=http://www.motofakty.pl/g2/art/6/7/434f4b11afe53_d.jpeg] [/URL] Pamiętając, że na drogach robi się bardziej ślisko, należy zachować większy odstęp od jadącego przed nami samochodu oraz zmniejszmy prędkość. Przykładem jesiennych wypadków są poślizgi powodowane przez zbyt szybki zjazd z drogi asfaltowej na gruntową. Zapominamy, że zasypana liśćmi błotnista droga ma zupełnie inną przyczepność niż łatwo schnący asfalt. Poślizg grozi nam także na asfaltowej drodze, jeśli nagle zmienia się rodzaj asfaltu, bo w warunkach dużej wilgotności mają one różną przyczepność. Bardzo poważnym zagrożeniem są mosty i wiadukty, na których łatwo wpaść w poślizg. Mimo, że przy gruncie nie ma przymrozku, na wiadukcie lub moście często występuje miejscowe oblodzenie. W tych miejscach należy zachować szczególną ostrożność i dodatkowo zmniejszyć prędkość, szczególnie nad ranem oraz po opadnięciu mgły. W czasie opadów deszczu lub bezpośrednio po nich, wykonywanie manewru wyprzedzania staje się niebezpieczne. Możemy zostać ochlapani przez wyprzedzany lub wyprzedzający nas samochód, co może spowodować pogorszenie się widoczności. Żeby tego uniknąć, najlepiej już przed rozpoczęciem manewru włączyć wycieraczki. Jesienią szczególnie dbajmy o to, aby wycieraczki były czyste i nie zabrakło nam płynu do spryskiwaczy. Pamiętajmy, że woda w kałużach, oprócz chwilowej utraty widoczności, może także powodować poślizg. Od 1 października do ostatniego dnia lutego mamy obowiązek używania świateł mijania przez całą dobę. Oprócz tego w szczególnie utrudnionych warunkach warto korzystać ze świateł przeciwmgielnych. Jednak przy niewielkiej mgle oraz gdy wyjeżdżamy z mgły nie zapominajmy wyłączyć przednich i tylnych świateł przeciwmgielnych - przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault - podczas braku mgły szczególnie tylne światła przeciwmgielne bardzo rażą kierowcę jadącego za nami, przez co utrudniają ocenę odległości i często powodują zbyt późne hamowanie. Jeśli temperatura spadnie poniżej 7˚ C, nie warto czekać na pierwszy śnieg, tylko rozpocząć przygotowania do zimy zmieniając opony letnie na zimowe i dostosowując technikę jazdy do kolejnej pory roku. Źródło: motofakty.pl |
Podstrony
|